PuteraKu

PuteraKu

Khamis, 24 Mac 2011

RASA SYUKUR ITU HANYA UNTUK ALLAH

Assalam…

Hari ini ummi nak bawa topic Syukur. Sebagai manusia yang diberikan rezeki dan nikmat kehidupan yang tidak terhingga nikmatnya maka wajiblah kita memanjatkan rasa kesyukuran tersebut hanya kepada Allah s.w.t.

Apa yang ummi nak tulis ini bukanlah berupa tazkirah atau nota kuliah yang panjang lebar sebab ummi sendiri pon bukan seorang ustazah. Ummi cuma sekadar ingin melontarkan pandangan dan ilmu yang tidak seberapa cuma ini dan seandainya terdapat kesilapan, mohon diperbetulkan dan jangan sekali biarkan diri ini berada di dalam kegelapan.

Hari ini awal2 pagi ummi telah menerima massage melalui inbox facebook. Huh…ingatkan abi. Rupa2nya surat seorang peminat aka pengkritik yang rasanya tidak puas hati dengan komen ummi dalam M’siakini tentang isu nuclear. Di dalam topic nuclear ini sudah jelas rasanya pendirian ummi bahawa teknologi nuclear itu sememangnya baik dan mendatangkan manafaat yang besar, namun risiko yang harus ditanggung akibat kemusnahannya kelak juga besar. Ia berada dalam win-win situation.

Pandangan, hanyalah sekadar pandangan dan yang menguatkan lagi pandangan ini adalah pengalaman dari negara2 luar yang telah ditimpa kemusnahan nuclear ini. Adakah ummi paranoid? Tidak berasaskah kebimbangan ini dalam keadaan di M’sia ini segala macam ketidakadilan berlaku? Bagaimana ummi mahu meletakkan kepercayaan pembinaan loji nuclear ini kepada pemerintah M’sia yang kita sendiri persoalkan di dalam banyak perkara tentang Intergriti dan ketidaktelusan.Itulah yang menjadi isu sebenarnya. Isu tentang INTERGRITI manusia. Tidak jujur, mementingkan kepentingan diri dan bukan kemaslahatan umum. Bagaimana? Apa pandangan kalian?

Pembinaan loji nuclear penting untuk kita sebagai rakyat untuk ambil tahu. Kena tahu apa kepentingan kita atas pembinaannya kelak dan kemudaratan yang bakal kita terima serta risiko-risiko yang perlu dipertimbangankan. Ini bukan isu pihak-pihak tertentu sahaja. Ia hak dan isu setiap individu bagi mendapatkan persekitaran yang selamat.

Pengkritik

Jadi ummi buka FB sedara, pakcik atau tuan yang memberikan kritikan kepada ummi. Ummi tak kisah jika kritikan tersebut disertakan dengan hujah2 yang bernas w/pon terdapat perbezaan pandangan. Tetapi komennya hanya sedikit;

‘Kamu ini, nama shj lulusan UTM tapi tak berilmu’

Jadi ummi cuba ekses mahu melihat orangnya mcm mana. Sedikit info ttg beliau ummi perolehi seperti dibawah:

Mungkin orang tak percaya saya mula membantu ibu saya berniaga semenjak umur 6 tahun lagi. Menjual sambal dan lauk pauk di kem askar di sg besi, kuala lumpur. Kemudian ibu saya di santau orang hingga meninggal dunia semasa umur saya 7 tahun lebih. Selepas itu bapa saya terus mengambil pencen dan balik ke kampung. Perkara yang saya tidak boleh saya lupa hingga sekarang ialah ada seorang hamba allah telah beri saya duit RM 1.00 semasa saya sedang bersekolah dan baru2 ini saya telah berjumpa dengan orang tersebut. Alhamdullilah orang tersebut masih sihat walafiat. kerana dulu semasa bersekolah rendah saya tidak pernah memegang duit seringgit hanya dua puluh sen saja untuk bekalan ke sekolah dari Kuala Kedah ke KSAH di Alor Setar. Pukul 5 pagi keluar dari rumah dan naik sampan kemudian berjalan kaki lebihkurang 1 kilo lebih ke perhentian bas dan masa tu lah hamba allah tersebut telah menahan saya dan memberi saya duit RM 1.00 dan sudah hampir 40 tahun perkara ini berlaku. Dan satu lagi perkara yang sedih, abang saya telah berjaya ke Universiti dan kerana terlalu kesiankan bapa saya kerana kemiskinan maka saya tidak mahu lagi menyambung pelajaran walapun bapa saya telah menyuruh saya belajar lagi. Tapi saya engkar kerana keadaan hidup tidak mengizinkan.Rahsia ini yang selama ini hanya saya dan arwah bapa saya saja yang tahu. Jadi saya harap adik2 dan anak2 yg sudi baca perihal saya ini insaflah dan belajarlah bersungguh2 dan wajib menyokong kerajaan UMNO kerana telah banyak berjasa mengubah kehidupan kita semua.
________________________________________

Pertama-tamanya saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih di atas kritikkan pakcik, tuan atau sedara tersebut. Kedua, minta maaf sebab saya melihat l/blakang tuan/pakcik tanpa kebenaran (iyelah dh nama pon FB sesiapa boleh akses). Maka izinkan saya mempertahankan pendirian saya berkenaan dengan apa2 isu yang berkaitan dengan Malaysia negara yang amat saya cintai dan kasihi ini.

Saya, sebagaimana seorang muslim yang berpegang kepada Islam percaya dan yakin bahawa tiada yang lebih berhak ke atas segala penghargaan seorang hamba melainkan Tuan dan Tuhannya iaitu Allah s.w.t. Susah , senang, hidup dan mati serta segala kenikmatan yang saya perolehi di dunia ini ditentukan oleh Allah atas kapasiti usaha saya dan orang-orang yang berada disekeliling saya sepertimana yang telah diaturkan oleh Allah.

Wujudnya UMNO dimukabumi M’sia ini adalah di atas ketentuan dan ketetapanNya dan begitulah juga kemusnahan UMNO sendiri. Pelajaran TAUHID Darjah 1 Sekolah Agama (Versi Johor) mengajar murid2 tentang sifat2 Allah iaitu bersifat kekal (salah satunya daripada 20 sifat yg wajib diketahui). Maka saya mengimaninya bahawa tiada yang akan kekal di dunia ini selain daripada pemiliknya iaitu Allah. Diri saya, anak2, suami, ibu dan ayah, sekelian manusia waima UMNO sendiri PASTI akan hancur dan tidak akan kekal. Jika sudah sampai masa dan ketentuanNya tidak perlu PAS yg akan menjatuhkan UMNO tetapi ALLAH sendiri yang akan menjatuhkanNya dan sekelian pemimpinnya selagi mereka menjadi pendusta kepada agama Allah iaitu ISLAM.

Buat pengetahuan pakcik, selama saya meniti kehidupan ini, saya tidak pernah walau sesen pon menerima batuan pelajaran dari UMNO. Saya bersekolah, yuran sekolah ayah saya bayarkan. Masuk university dapat pinjaman PTPTN yang mana saya perlu bayar balik sebanyak 4% dan saya kira itu bukanlah bantuan tetapi kesempatan dipihak kerajaan untuk mengaut keuntungan. Saya bekerja, dapat gaji, atas usaha dan rezeki Allah. Saya tidak pernah terhutang budi dengan UMNO. Jadi saya tak perlu bersalah walau sekelumit pon jika suatu hari nanti UMNO jatuh. Apa yang kerajaan berikan selama ini, j/raya, bangunan sekolah dan segala mcm kemewahan material yang ada adalah atas izin Allah dan ianya bukan sumbangan atau kebajikkan TETAPI ia adalah T/JAWAB sebagai pemimpin yang diamanahkan maka adalah menjadi KEWAJIPAN bukan PERTOLONGAN @ KERJA2 AMAL PIHAK KRJN UMNO.

Saya ambil iktibar dari kehidupan ayah saya yang berjuang dengan UMNO. Jadi pak turut oleh UMNO. Ramai pemimpin2 UMNO yang mempermainkan ayah saya hanya kerana dia seorang kontraktor. Kerana perangai2 UMNO yang tidak amanah, kronisme, makan rasuah, pengkhianat anak bangsa, maka saya bencikan UMNO.

Buat pengetahuan pakcik, saya berpegang kepada Islam dan Ilmu yang Allah berikan ini. Saya mahu jadi pendidik dan orang yang jujur kepada Ilmu saya. Sepanjang saya belajar sehingga peringkat Master ini, semakin membuka mata dan hati saya melihat betapa jahatnya UMNO. Tiada satu naskah pengajian pon yang saya pelajari menghalalkan RASUAH, KRONISME, KETIDAKADILAN, PENINDASAN KE ATAS RAKYAT YANG LEMAH dan sebagainya yg kini saya dapati banyak tercalit pada pemimpin UMNO.

Pakcik, kata akhir dari saya, jika pakcik mahu berpegang teguh pada sesuatu perkara, sentiasalah mencari kebenarannya. Berpegang pada reality dan bukan kisah silam semata2. Bukan hanya mendengar dari khabar angin. Kerana sifat ingin tahu yang sentiasa ada dalam diri ini, sentiasa bersoal jawab dalam diri ini, maka saya selalu cuba untuk mencari kebenaran. Saya pon tidak suka berpegang kepada sesuatu membuta tuli. Jangan jadikan penghalang kepada kemiskinan dan kisah silam yang dahulu kepada pencarian sebuah ilmu dan jawapan kepada setiap persoalan kehidupan.

Sesungguhnya rasa syukur itu hanyalah kepada ALLAH. Alhamdulillah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan