PuteraKu

PuteraKu

Selasa, 2 November 2010

RON 97 NAIK

Salam....

Huhu...baru dapat berita ttg kenaikan harga minyak RON 97.
Ada org cakap, alah yang naik RON 97, RON 95 kan ada.
Tu memang betul tapi aku bertanya, di mana hak sebagai pengguna tu?
Realitinya:
Bila harga minyak naik, tak kira la RON 95 ker, RON 97 ker harga barang pasti akan naik
Kalau tak percaya moh ler kita tengok perbezaan harga barangan kat pasaran dalam beberapa hari lagi.
Banyak yang naik mesti harga barangan yang penting bagi pengguna.

Ok lah, kata la ada orang cakap, RON 97 tuh org kaya je pakai
Orang miskin pakai RON 95, tapi peniaga ni pandai
Tak caya tengoklah beberapa hari lagi akan keluar dalam akhbar tentang
kekurangan bekalan minyak RON 95 kat pasaran kerana ia mendorong peralihan permintaan
ke atas barangan. Maksudnya, pengguna yang kaya mempunyai kebarangkalian untuk
menukar penggunaan kepada RON 95.
Jd ada alasan lagi untuk pihak kerajaan Laknatullah ni NAIKKAN HARGA PETROL.

Spekulasi
Ni semua gara-gara nak cover balik mana2 peruntukan yang tak ada dalam budget mereka tempohari.
PRK kt galas, PRK kat Sabah, semua dapat projek mee segera
Mana krjn dapat duit sedangkan masa bentang budget baru2 nih
Alasan yang diberi bila kakitangan awam minta BONUS, depa kata
'KITA PERLULAH BERJIMAT CERMAT'.

Cehhh kalu untuk kepentingan lain bley plak.
Naik tak naik harga barang bukan soal
'TAK PER, AKU TAK TERASA PON. YANG NAIK RON97, AKU GUNA RON95'
Tapi ni soal persekitaran ekonomi yang mempunyai perkaitan dengan soal kemanusian
Ketidakadilan dalam agihan ekonomi, kemiskinan dan penindasan.
Apa2 jua keputusan yang krjn buat, secara langsung atau tidak ia akan ada kaitan dengan ekonomi isirumah.

Kalau kita kata tidak apa, sebab aku tak kena.
Periuk nasi aku terjaga.
Maka apa perlunya kita hidup bermasyarakat dan mempunyai institusi yang mengamalkan demokrasi.
Baik kita hidup sorang diri.

Kita bukan sahaja ahli masyarakat tapi yang lebih penting kita adalah KHALIFAH ALLAH.
Islam x mengasingkan hal dunia dengan hal akhirat
Islam x ajar tentang jaga periuk nasi sendiri
yang Islam ajar adalah menegakkan yang HAK
Islam ajar supaya kita ambil tahu ttg nasib jiran kita, nasib orang yang ada disekeliling kita (tp tak lah sampai busybody plak)

Isu kenaikkan harga barangan atau PETROL ni bukan isu politik shj
Tapi ianya isu ekonomi yang mempunyai perkaitan dengan masyarakat global.
Saya hanya menyatakan melalui ilmu yang saya pelajari
Dan yang paling penting, ILMU itu mengajar saya supaya menegakkan yang HAK.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan