PuteraKu

PuteraKu

Khamis, 15 Julai 2010

Bagaikan sudah jatuh, ditimpa tangga.

Salam...

Erkk...alhamdulillah. Segala puji-pujian bagi Allah di atas segala rahmat dan limpahan kasih sayangNya. Haha..pagi2 ni sebelum memulakan misi untuk mencatitkan sesuatu di dalam blog, kena la memuji Allah. Ni bukan sebab nk bodek Allah, tp apa salahnyer kan kita bodek Allah. Dia maha pemurah apa. Kita bodek dgn solat Dhuha 2 rakaat dan puji2an di dalam hati, dapat pahala, rezeki pon masuk, ditambah keberkatan lagi. Oleh kerana tajuk catatan kali ni adalah sebuah perumpamaan, maka topik yg nk umi catatkan pon mungkin banyak sikit la. topik yg menguji minda kita untuk berfikir. umi suka nk citer tentang isu2 sosial n ekonomi serta agama dengan para pembaca. iyelah, umi sendiri sedang dlm proses belajar dlm bidang pengajian tersebut, jd umi nk share sedikit info.

semlm jika ada yg slalu m'ikuti perkembangan semasa, Krjn M'sia yg diterajui oleh parti dulu dan kini selamanya BN telah berjaya menaikan harga bagi 4 jenis barangan iaitu petrol, diesel, gula n gas. menurut laporan malaysiakini melalui websitenya http://www.malaysiakini.com di antara penyebab pengurangan subsidi bg bahan2 tersebut sepertimana yang dilaporkan adalah'.....kerajaan perlu mengurangkan subsidi bagi menjimatkn perbelanjaan kerajaan dan mengurangkan defisit fiskal supaya pasaran dunia dan dalaman lebih yakin dengan kekuatan ekonomi negara'.
huh...sungguh tak dapat nk di terima alasan berikut. krjn msih nk berselindung lg yg M'sia ni dh hampir nak bankrap, but the head leaders keep on denying it. ingat rakyat ni bodoh sgt ker. yg jd mangsa, rakyat yang berpendapatan rendah n sederhana. dlm erti kata lain, org yang gj kecik ni terpaksa ikat perut untuk memastikan kelangsungan hidup. lbh2 lg yg duduk kt bandar2 besar mcm KL. umi cuma berharap, mana2 negeri yg diterajui oleh krjn PR ni keep on their promise untuk bantu ringankan bebanan rakyat, contohnya mcm kt Selangor. bila dh isu2 nasional ni terjadi, mk pimpinan PR kena la bantu apa yng patut untuk buat apa2 program bantu golongan2 yang miskin dan berpendpatan sederhana. Umi bukan apa, w/pon ekonomi keluarga umi masih ok, tp kami tetap terasa sbb umi masih study lg n punya 2 anak. umi kena buat kerja2 sambilan semata2 nk meneruskan kelangsungan hidup. Alhamdullillah, rezeki itu ada di mana2 selagi kita berusaha n memohon kepadaNya. lepas ni apa lg la yang naik. GAJI pekerja tak naik2. yg banyak untung BOS2 BESAR n PEMIMPIN2 PLASTIK. itulah salah satu petunjuk AKHIR ZAMAN. Allah dh bgtahu, salah satu tandanya hampir kepada akhir zaman adalah apabila yang miskin dan yang kaya semakin besar jurangnya dan si KAYA pula tak ada ht perut untuk bantu si MISKIN ni. bukan shj x nak bantu, mlh dicercanya org miskin ni dgn m'gatakan si MISKIN ni PEMALAS. antara kata2 org kaya yang umi slalu dok dengar adalah '....DULU AKU PON SUSAH, TAPI AKU BERUSAHA DAN AKHIRNYA JD KAYA, KO USAHALAH SENDIRI, JGN JD PEMALAS.'

huhuh...bg umi, ni kata2 org yang x ada agama n tak bertamadun. sedarlah diri tu sikit, susah atau senang, itu ujian Allah. Tp dh jadi tanggungjawab si KAYA untuk tolong orang MISKIN. bg zakat. ni dh la ZAKAT tak nak bagi, boleh dikatanya si MISKIN ni PEMALAS. mmg macam HAMPEH. umi doakan org2 KAYA yg mcm ni, Allah bagi mereka sedikit pengajaran bior SEDAR cikit dan umi mohon padaNYA sekiranya umi sudah berada ditahap KESENANGAN, umi tak LUPA pada org2 MISKIN. ni ayat umi, janji umi pada diri. tp umi tak tahu bila Allah uji dgn kesenangan, umi ingat tak lg janji2 umi. Takut. takut kesenangan dn kekayaan akan makan diri sendiri mcm citer si QARUN. tp lg umi takut kalu umi ditimpa kesusahan, umi akan kufur n makin jauh pada ALLAH. umi cuma harap Allah uji umi sesuai dengan iman umi yg senipis kulit bawang ni.

skrg ni, umi tgh usahakan untuk dapatkan zakat untuk sorang pakcik kat area rumah umi. Umi betol2 minta maaf pada dia sebab kerana kecuaian umi, suami n seorang sahabat di LZS, borang permohonan zakatnya hilang ntah ke mana. dh hampir 5 bulan berlalu. umi masih tak sempat lg nk ke rumahnya minta salinan borang tersebut. rasa bersalah dlm ht ni, mcm nk pikul batu besar. InsyaAllah umi akan usahakan sebelum Ramadhan menjelma supaya masa SYAWAL nanti dapatlah pakcik tu sekeluarga merasai nikmat hari raya yang lebih bermakna. Semoga Allah permudahkan dan berikan keizinan masa untuk umi uruskan.

lagi satu citer tentang rasa susahnya orang susah ni, bilamana pg td umi terserempak dengan kejadian perlanggaran. umi tak pasti la mcm mana sebuah motor boleh tumbang ditengah2 jalan raya sehingga bersepah makanan yang dibawanya dlm bakul motor bertaburan di atas jalan. SEDIH. kesian pakcik tu. Allah.... rasanya ms nk menulis kisah ni, mcm nk menitik air mata. dh la jatuh motor, kbtln ada polis trafik kt situ lalu. nk tolong jauh sekali, dia pi SAMAN lg org tu adalah. mmg org tu salah sebab membelok pada laluan bg jalan sehala, tp ada la rasa belas kasihan ckit. umi tak tahu apa perasaan org2 yg dh senang dn KAYA bila mereka nampak orang2 susah. tak terdetik ker rasa simpati dalam hati mereka. kalau umi pi pasar mlm di sri serdang, slalunya mesti akan ada org yng minta sedekah. minggu lps umi jumpa seorg perempuan bawa anaknya. mmg mereka tu di bawah sendikit, n kalu kita bagi pon sindikit tu yg dapat duit, tp at least, kita sedekah sebab Allahkan. jika kita selalu bg alasan untuk buat benda2 baik, maka ht kita akan jd mati n tak akan ada rasa simpati lg. bersedekah untuk dptkan redha Allah, itu niat kita, sama ada org itu tipu atau tidak, selagi tidak berlaku didepan mata, maka kita tak boleh sangka buruk. ini pendapat n pandangan umi. KEWAJIPAN kita untuk TOLONG orang susah dan KEWAJIPAN org susah untuk BERUSAHA.

akhirnya umi dapat simpulkan, selagi kita tidak beramal dengan ajaran ISLAM, tidak ambil ISLAM sebagai THE WAY OF LIFE and THE WAY OF THINGKING, maka selagi itulah kehidupan manusia itu tidak akan bahagia dan aman. semoga dengan catitan ini para pembaca akan dapat bermuhasabah sejenak akan asal usul kita dan kedudukan kita di sisiNYA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan